Kompletní průvodce: Jak získat řidičský průkaz krok za krokem

Jak Požádat O Řidičský Průkaz

Věkové a zdravotní požadavky pro získání průkazu

Získat řidičák není jen tak - pojďme si projít, co všechno vás čeká. Od 18 let můžete usednout za volant osobáku, ale věděli jste, že s kurzem můžete začít už tři měsíce předem? Pro mladší nadšence tu máme možnost řídit moped už od 15 let, lehčí motorku od 16 let, a kdo touží po silném stroji, musí počkat do 24 let.

Než se pustíte do samotného kurzu, musíte nejdřív navštívit svého doktora na prohlídku. Není to nic hrozného - zkontroluje vám oči, uši, jak jste na tom s pohybem a taky se mrkne na srdíčko. Jasně, že když nosíte brejle, budete je muset mít i za volantem - to dává smysl, ne?

Na psychiku se taky kouká - řízení není jen o točení volantem, ale hlavně o zodpovědnosti a soustředění. Někdy je potřeba zajít i k psychologovi, hlavně když chcete řídit profesionálně.

Pro zkušenější řidiče nad 65 let jsou tu speciální pravidla. V 65 letech první kontrola u doktora, pak v 68 a potom každé dva roky. Je to proto, aby se všichni na silnicích cítili bezpečně.

Máte cukrovku nebo jiné zdravotní potíže? Nezoufejte, často to není překážka - jen budete potřebovat potvrzení od specialisty, že je všechno pod kontrolou.

Když se váš zdravotní stav zhorší natolik, že by mohlo být řízení nebezpečné, může vám být řidičák sebraný. Proto je fajn být k sobě upřímný a případné problémy řešit včas s doktorem. Však víte - lepší předcházet průšvihům, než je pak hasit.

Výběr autoškoly a registrace do kurzu

Pro získání řidičáku je fakt důležitý vybrat si pořádnou autoškolu - vždyť jde o vaši budoucnost za volantem. Než se někam zapíšete, mrkněte na pár zásadních věcí. Koukněte na recenze na internetu, zeptejte se známých a prověřte si, jak jsou jejich absolventi úspěšní u zkoušek.

Jasně, peníze hrají roli, ale když vám někdo nabízí kurz za podezřele nízkou cenu, něco tam smrdí. Dneska se normální cena za béčko pohybuje mezi 12 a 18 tisíci, záleží na tom, kde bydlíte a co všechno v ceně dostanete.

Do autoškoly můžete nastoupit už v 15 a půl letech, ale za volant s papírama sednete nejdřív v 17. Než se přihlásíte, potřebujete potvrzení od doktora - to nesmí být starší než tři měsíce.

Registrace je celkem jednoduchá - vezmete občanku, potvrzení od doktora a zajdete do autoškoly. Hodně škol už má předregistraci online, ale papíry stejně musíte donést osobně. Při zápisu podepisujete smlouvu, kde je všechno černé na bílém - co vás to bude stát, co všechno vás naučí a jak budete platit.

Důležitý je, aby vám autoškola vyšla vstříc s časem jízd. Když chodíte do školy nebo do práce, potřebujete, aby se vám instruktor přizpůsobil. Některé autoškoly vás dokonce vyzvednou doma nebo v práci, což je super služba.

K učení většinou dostanete materiály nebo přístup do online systému, kde můžete pročítat teorii a dělat cvičné testy. Zjistěte si dopředu, jestli je to v ceně, nebo si za to připlatíte.

Než něco podepíšete, pořádně si přečtěte podmínky. Co když budete potřebovat víc jízd? Kolik stojí opakování zkoušky? A co když nemůžete přijít na domluvenou jízdu?

Kvalitní autoškola vás připraví komplexně - od teorie přes praktické jízdy až po první pomoc. Měli by vás naučit zvládat i složitější situace, třeba jízdu v dešti nebo ve tmě.

Povinné teoretické hodiny a studium pravidel

Získat řidičák není jen tak - pojďme si projít, co vás čeká v teoretické části. Základem je 36 hodin v lavici autoškoly, kde se naučíte vše potřebné pro bezpečnou jízdu. A věřte mi, není to žádná nuda!

Pamatujete si ještě ze školy, jak vás nebavilo učení nazpaměť? Tady je to jiné. Pravidla silničního provozu poznáte na praktických příkladech z běžného života. Třeba jak elegantně zvládnout tu zrádnou křižovatku u nákupáku nebo kdy máte přednost na kruháči.

Bezpečnost je základ - naučíte se předvídat průšvihy dřív, než nastanou. Co dělat, když vám někdo vybere myšku? Jak zvládnout smyk na mokré silnici? A kdyby nedejbože došlo na nejhorší, budete vědět, jak poskytnout první pomoc.

Dneska už nemusíte sedět jen ve třídě - spousta věcí jde učit i online. Můžete si doma v klidu projet testy, podívat se na videa s dopravními situacemi nebo si zopakovat značky. Ale pozor, úplně se výuce v autoškole nevyhnete, ta je povinná.

Průběžné testování vám ukáže, jak na tom jste. Je to jako generálka před premiérou - čím víc si to vyzkoušíte, tím míň stresu u závěrečné zkoušky. A ta není žádná procházka růžovým sadem - z 25 otázek potřebujete nasbírat aspoň 43 bodů z 50 možných.

Nebojte se ptát instruktorů na cokoli, co vám není jasné. Jsou tu od toho, aby vám pomohli stát se zodpovědným řidičem. A pamatujte - kvalitní příprava je základ úspěchu nejen u zkoušky, ale hlavně pak v reálném provozu.

Řidičský průkaz je vstupenka do světa svobody na silnicích, ale pamatuj, že s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost. Každá cesta začíná prvním krokem a tím je správně vyplněná žádost.

Radovan Kovář

Praktický výcvik v řízení vozidla

Praktický výcvik v řízení vozidla je základním kamenem k získání řidičáku. Není to jen o tom odsedět si povinných 28 hodin - každých 45 minut za volantem vás posouvá blíž k vysněné svobodě na čtyřech kolech.

jak požádat o řidičský průkaz

Pamatujete si ten první moment, když usednete za volant? Začínáme pěkně od základů - správné nastavení sedačky, zrcátek, zapnutí pásů. Je to jako učit se chodit - nejdřív na cvičišti nebo trenažéru, kde si v klidu osaháte, jak auto reaguje na váš každý pohyb.

Postupně se dostáváme do skutečného provozu. Od klidných vedlejších uliček až po rušné křižovatky v centru města. Každá jízda přináší nové výzvy - parkování mezi auty (ano, i to legendární couvání do řady), předjíždění na silnici nebo první odvážné kilometry po dálnici.

Noční jízdy mají svoje kouzlo, ale i svá specifika. Světla protijedoucích aut, snížená viditelnost, unavení řidiči kolem vás - to všechno se musíte naučit zvládat s přehledem a klidem.

Krizové situace jsou kapitola sama pro sebe. Prudké brzdění, vyhýbání se překážce nebo zvládání smyku - tohle všechno si vyzkoušíte v bezpečném prostředí, abyste později na silnici věděli, jak reagovat.

Během výcviku se naučíte číst silnici - předvídat, co udělají ostatní řidiči, chodci nebo cyklisti. Je to jako hrát šachy - musíte být vždycky o tah napřed. A samozřejmě nesmíme zapomenout na základní péči o auto - kontrolu oleje, pneumatik nebo správné mytí čelního skla.

Závěrečná zkouška je už jen třešničkou na dortu. Když poctivě trénujete a posloucháte rady zkušeného instruktora, není čeho se bát. Nejde jen o to zkoušku udělat, ale hlavně o to být připravený na skutečný provoz, kde už nad vámi nebude bdít instruktorovo oko.

Zdravotní prohlídka u lékaře

Chcete si udělat řidičák? Pak vás čeká první důležitá zastávka - zdravotní prohlídka u vašeho praktického lékaře. Nemusíte se bát, není to nic složitého. Pokud zrovna svého doktora nemáte, můžete zajít i k jinému, který dělá posudky.

Co vás u doktora čeká? Kompletně vás prohlédne - zkontroluje zrak, sluch, jak se hýbete, nervový systém a celkově vaše zdraví. Je to vlastně taková bezpečnostní kontrola, aby se zjistilo, jestli můžete bez problémů řídit.

Nejvíc se doktor zaměří na váš zrak. Vždyť co je pro řidiče důležitější než dobře vidět? Jestli nosíte brejle nebo čočky, není to žádná tragédie - jen se to pak napíše do řidičáku.

Výsledkem prohlídky je posudek, který dostanete na oficiálním papíře. Platí dva roky, tak si pospěšte s autoškolou, ať nemusíte na prohlídku znovu.

Počítejte s tím, že si za prohlídku připlatíte - většinou vás to vyjde na 400 až 1000 korun. Pojišťovna to bohužel neproplácí. Radím zavolat dopředu a na cenu se zeptat.

Buďte k doktorovi upřímní. Nemá cenu nic tajit - jde přece o vaše zdraví a bezpečnost. Když máte nějaké zdravotní potíže nebo berete léky, řekněte to. Kdyby se něco stalo, mohli byste mít později problémy.

S potvrzením v ruce můžete vyrazit do autoškoly. Bez něj vás tam ani nevezmou, takže ho nezapomeňte přibalit k ostatním dokumentům. A pak už jen hurá do učení a za volant!

Přihláška na zkoušky na úřadě

Takže chcete získat řidičák? Pojďme si říct, jak na to bez zbytečných oficialit. První krok po dokončení autoškoly vede na úřad v místě vašeho bydliště. Není to nic složitého, i když to může znít trochu děsivě.

Co budete potřebovat? Základem je vyplněná žádost - tu seženete přímo na úřadě nebo si ji můžete v klidu stáhnout z webu. Nezapomeňte na čerstvé potvrzení od doktora (ne starší než tři měsíce), fotku jako do pasu a samozřejmě občanku. Jo, a taky to důležité potvrzení z autoškoly, že jste úspěšně zvládli výcvik.

Peněženku si nezapomeňte doma - první pokus vás vyjde na 700 korun. Kdyby to náhodou neklaplo napoprvé, není konec světa. Teorie vás při opakování bude stát stovku, praktická část 400 Kč.

Mezi podáním papírů a samotnou zkouškou většinou uběhne pár týdnů. Když vám přidělený termín nevyhovuje, dá se změnit - stačí dát vědět aspoň pět dní předem. Tohle je fakt důležité, protože nikdo nechce přijít o šanci jen kvůli špatně naplánovanému času.

Součástí celého procesu je i čestné prohlášení. Tady buďte upřímní - zatajování informací se může pěkně vymstít. Jde hlavně o to, jestli náhodou nemáte řidičák z jiné země EU nebo zákaz řízení.

Když to napoprvé nevyjde? Hlavu vzhůru! Mezi pokusy musí být aspoň pět pracovních dní pauza. Po třetím nezdařeném pokusu je potřeba absolvovat kompletní přezkoušení - ale to se vám snad nestane.

jak požádat o řidičský průkaz

Máte nějaké speciální požadavky? Třeba potřebujete tlumočníka nebo máte zdravotní omezení? Řekněte to hned na začátku, úřad vám musí vyjít vstříc. Hlavně se nebojte zeptat - lepší si všechno vyjasnit předem než řešit problémy na poslední chvíli.

Teoretická zkouška z pravidel silničního provozu

Získání řidičáku není jen tak - teoretická zkouška prověří, jak dobře znáte pravidla silničního provozu. Každý z nás si tím musel projít. Sedíte v té místnosti plné počítačů, trochu se vám potí ruce a přemýšlíte, jestli jste se připravili dost.

Test obsahuje 25 otázek a máte na ně půl hodiny. Zní to jednoduše, že? Jenže potřebujete nasbírat aspoň 43 bodů z 50 možných. Otázky pokrývají všechno od značek přes křižovatky až po první pomoc - prostě všechno, co potřebujete vědět, než vyrazíte na silnici.

Pořádná příprava je základ. Dneska máme spoustu možností - aplikace v mobilu, online testy, materiály z autoškoly. Pamatuju si, jak jsem před zkouškou projížděl testy i v tramvaji cestou do práce. Hlavně používejte aktuální verze, pravidla se občas mění a nikdo nechce naučit se něco, co už neplatí.

Na úřadě vás posadí k počítači a jedete. Systém vám hned řekne, jak jste dopadli. A když to náhodou neklapne? Nevadí, za pět pracovních dní můžete zkusit repete. Jen si připravte nějakou tu korunu na poplatek.

Nejde jen o biflování odpovědí - důležité je chápat, proč jsou pravidla nastavená tak, jak jsou. Když jezdíte s instruktorem, hodně věcí vám začne dávat smysl. Třeba přednost zprava - v testech to vypadá jasně, ale když stojíte na křižovatce, je to úplně jiný level.

Když testem projdete, čeká vás ještě praktická zkouška. Ale ty znalosti z teorie? Ty budete potřebovat každý den za volantem. Vždyť jde o bezpečnost - vaši i všech ostatních na silnici.

Praktická zkouška z řízení vozidla

Tak konečně nastal ten velký den - praktická zkouška v autoškole! Čekají vás tři zásadní kroky: cvičiště, jízda v provozu a závěrečné hodnocení. Není to nic děsivého, když víte, do čeho jdete.

Hned na úvod vás komisař poprosí o předvedení základů - ukážete mu povinnou výbavu, zkontrolujete olej a další důležité věci pod kapotou. Je to jako když představujete nového kamaráda - prostě musíte vědět, co v něm je. Pak přijde na řadu cvičiště. Tady předvedete, jak zvládáte parkování, otáčení nebo třeba tu oblíbenou jízdu mezi kužely.

Nejdůležitější část přichází na silnici. Půlhodinka v běžném provozu ukáže, co ve vás skutečně je. Komisař sleduje, jak zvládáte různé situace - křižovatky, předjíždění, nebo třeba jak reagujete na nečekané události. Není to jen o tom točit volantem a řadit - musíte ukázat, že dokážete samostatně myslet a rozhodovat se.

Jasně, může se stát, že to napoprvé neklapne. Nevadí, není to konec světa - můžete si to za pět pracovních dní střihnout znovu. Jen nezapomeňte, že každý další pokus něco stojí. Doporučuju mezi tím vzít pár kondičních jízd - je to jako doučování před důležitou písemkou.

Klíčem k úspěchu je poctivá příprava. Využijte každou minutu s instruktorem a nebojte se říct si o extra jízdy, když cítíte, že to potřebujete. Váš instruktor nejlíp ví, kdy jste připravení vyrazit ke zkoušce.

Po úspěšném zvládnutí zkoušky už jen dojdete na úřad, vezmete s sebou fotku, zdravotní posudek, zaplatíte poplatek a za pár dní máte řidičák v kapse. A pak už jen hurá na silnice!

Focení a platba správních poplatků

Každý z nás si tím jednou musí projít - vyřízení řidičáku není zrovna procházka růžovým sadem, ale s proper přípravou to zvládnete levou zadní.

Na úřadě máte dvě možnosti - buď si přinesete vlastní fotku, nebo se necháte cvakat přímo tam. Focení na místě vás vyjde na stovku a něco, přesně 125 Kč. Jasně, musíte se tvářit jako do občanky - žádné úsměvy nebo sluneční brýle, prostě normální obličej bez pokrývky hlavy.

Peněženku si připravte podle toho, jak moc spěcháte. Normální vyřízení vás vyjde na dvě stovky, ale když potřebujete makat rychleji, připravte si sedm set za expresku do pěti dnů. A pro ty největší spěchalíky? Za čtyři tácy máte řidičák do druhého dne. Naštěstí už všude berou karty, takže nemusíte tahat balík hotovosti.

Po autoškole nesmíte zaspat - máte rok na to, abyste si došli pro řidičák. A tady je super fígl: když měníte prošlý řidičák, neplatíte ani korunu. Stačí to stihnout v rozumném časovém okně - můžete začít tři měsíce před expirací a máte tři měsíce po ní na vyřízení.

Bez občanky nebo pasu ani na úřad nechoďte - bez prokázání totožnosti se nikam nedostanete. Některé úřady už konečně pochopily, že žijeme v 21. století, a můžete si zarezervovat čas online. Po vyřízení všech papírů dostanete potvrzení - to je váš zlatý lístek k novému řidičáku, tak ho neztraťte.

Vyzvednutí hotového řidičského průkazu na úřadě

Konečně jste to dokázali - máte za sebou zkoušky v autoškole a teď už zbývá jen vyzvednout si svůj první řidičák! Do 20 pracovních dnů by měl být váš průkaz připravený k vyzvednutí. A pokud opravdu spěcháte, některé úřady umí průkaz vyřídit i do 5 dnů - jen si připlatíte.

jak požádat o řidičský průkaz

Než se vydáte na úřad, ušetřete si zbytečnou cestu. Stačí zvednout telefon nebo mrknout na web úřadu, jestli už je průkaz hotový. Průkaz si musíte vyzvednout osobně tam, kde jste podávali žádost. Ani mamka nebo kámoš vám v tom bohužel nepomůžou - tady žádná plná moc neplatí.

Nezapomeňte si vzít občanku nebo pas. Jestli jde o váš první řidičák, budete potřebovat i to potvrzení z autoškoly. Měníte starý průkaz za nový? Tak ten původní vezměte s sebou. Dvě stovky za běžné vyřízení jste už určitě zaplatili při podání žádosti.

Možná vás to překvapí, ale úřad váš řidičák neschovává věčně - jen jeden rok. Pak putuje do skartovačky a vy můžete začít znovu. S novým poplatkem, samozřejmě. Takže až dostanete zprávu, že je průkaz hotový, radši si pro něj doběhněte co nejdřív.

Než odejdete z úřadu, pořádně si průkaz prohlédněte. Našli jste chybu? Řekněte to hned - později by to mohlo být složitější.

A pak už můžete vyrazit na silnici! Jen pozor - první dva roky jsou pro nové řidiče takovou zkušební dobou. Bodový systém je přísnější, takže raději dvojnásob opatrně. Vždyť by byla škoda přijít o řidičák hned na začátku, ne?

Požadavky pro získání řidičského průkazu Skupina B
Minimální věk 18 let
Zdravotní prohlídka Povinná
Autoškola 28 hodin teorie
Praktický výcvik 28 hodin jízd
Závěrečná zkouška Testy + praktická jízda
Poplatek za vydání průkazu 200 Kč
Platnost průkazu 10 let
Doba vyřízení 20 pracovních dnů

Publikováno: 23. 06. 2025

Kategorie: doprava