Aktuální stav výpadku ČSOB služeb
Představte si, že nemůžete zaplatit účet nebo zkontrolovat stav konta - přesně to teď zažívají klienti ČSOB. Banka se potýká s masivním výpadkem svých digitálních služeb, který odstřihl klienty od ČSOB Smart, internetového bankovnictví i ČSOB Identity.
Co to znamená v praxi? Nemůžete poslat peníze kamarádovi za společnou večeři, zkontrolovat, jestli vám přišla výplata, nebo zaplatit fakturu dodavateli. Zvlášť nepříjemné je to pro podnikatele a firmy, které teď nemohou normálně fungovat a provádět své každodenní transakce.
Dobrou zprávou je, že vaše peníze jsou v bezpečí - nejde o hackerský útok, ale o technický problém uvnitř banky. Tým techniků maká na plné obrátky, aby dostali všechno zpět do normálu. Zatím můžete zajít na pobočku nebo k bankomatu, ty naštěstí jedou bez problémů.
A co když potřebujete nutně něco vyřešit? Banka posílila call centra a otevřela speciální krizovou linku. Navíc slibuje, že vám odpustí všechny poplatky, které by vznikly kvůli tomu, že jste nemohli včas zaplatit.
Nejvíc to asi pocítí obchodníci s platebními terminály - představte si třeba kavárnu, kde teď možná musí řešit platby alternativně. ČSOB je v úzkém kontaktu s Českou národní bankou a dalšími důležitými institucemi, aby situaci co nejrychleji vyřešila.
Pro nejčerstvější info sledujte sociální sítě ČSOB. Když je to fakt urgentní, zajděte na pobočku nebo volejte krizovou linku. Banka se za celou situaci omlouvá a dělá všechno pro to, aby se život vrátil do normálu co nejdřív.
Příčiny technických problémů v bankovnictví
Bankovní sektor se v dnešní době potýká s řadou technických výzev - stačí si vzpomenout na nedávný výpadek služeb ČSOB, který zasáhl tisíce klientů. Hlavním důvodem těchto problémů je rostoucí složitost bankovních systémů, které musí zvládat obrovské množství plateb a operací.
Představte si to jako obrovský orchestr, kde každý nástroj musí hrát dokonale synchronizovaně. Stačí, aby jeden člen orchestru udělal chybu, a celá skladba se může rozpadnout. Stejně tak v bance může i malá porucha v jednom systému způsobit lavinu problémů.
Když se podíváme na případ ČSOB, šlo hlavně o přetížení systémů. Je to podobné, jako když se všichni najednou rozhodnou jít nakupovat do jednoho obchodu - vznikne zmatek a fronty. Banky musí svoje systémy neustále vylepšovat a přidávat nové bezpečnostní prvky, což je jako přestavovat dům za plného provozu.
A co teprve kybernetické útoky? I když tentokrát nešlo o hackerský útok, banky musí být pořád ve střehu. Je to jako mít doma špičkový bezpečnostní systém - občas se může stát, že se při jeho vylepšování dočasně nedostanete ani vy sami dovnitř.
Nesmíme zapomenout ani na lidský faktor. Představte si, že máte složitý projekt a na něm pracuje spousta různých týmů. Když se informace někde zasekne nebo někdo udělá chybu, může to mít dalekosáhlé následky.
Banky také musí mít všechno zálohované - je to jako mít náhradní klíče od bytu u sousedů. Jenže v případě bank jde o mnohem složitější systém, který musí fungovat okamžitě a bez chyb.
Nakonec tu máme i vnější vlivy - výpadky proudu, problémy s internetem nebo porouchaný hardware. I sebelepší systém může selhat, když vypadne elektřina. Proto banky investují obrovské částky do modernizace a zabezpečení - jde přece o naše peníze.
Nedostupné služby internetového a mobilního bankovnictví
Sakra, to je průšvih! ČSOB má kompletně mimo provoz internetové bankovnictví i mobilní aplikace. Jestli potřebujete zaplatit složenky nebo poslat někomu peníze, máte smůlu - všechno je offline. Nemůžete se ani podívat, kolik máte na účtu, natož posílat platby.
Znáte to, chcete rychle mrknout do appky ČSOB Smart, jak na tom s penězma jste, a místo toho vyskočí jen nějaká otravná hláška o nedostupnosti. Technici prý makají na plný pecky, aby to spravili, ale nikdo netuší, jak dlouho to bude trvat. A podnikatelé? Ti jsou na tom ještě hůř, protože jim nejede ani CEB pro firemní bankovnictví.
Aspoň že karty v obchodech a bankomatech fungují normálně. Ale pozor - online platby jsou zablokovatelné a limity si taky nezměníte. A jestli se potřebujete přihlásit někam přes bankovní identitu? Taky smůla.
Banka sice zřídila speciální infolinku, ale upřímně - kdo má čas někam volat a čekat na lince? Prý jsou všechny peníze v bezpečí, což je asi jediná dobrá zpráva. Jejich ajťáci teď určitě nespí a snaží se to rozchodit.
Když je nejhůř, můžete zajít na pobočku - tam všechno šlape jako dřív. Jen počítejte s tím, že tam bude narváno jak v metru ve špičce. Sledujte radši sociální sítě ČSOB, tam dávají nejaktuálnější info o tom, kdy už konečně všechno pojede.
Je to pěkně nepříjemná situace, zvlášť když jsme si všichni zvykli řešit bankovnictví z mobilu nebo počítače. ČSOB se sice omlouvá, ale co nám to je platný, že? Hlavně ať už to brzo zprovozní a příště si dají větší pozor, aby se to neopakovalo.
Fungování bankomatů a platebních karet
Každý z nás se už určitě setkal s tím, že bankomat nefungoval nebo platební karta byla odmítnuta. Nedávný výpadek služeb ČSOB nám ukázal, jak zranitelný může bankovní systém být. A jak to vlastně celé funguje?
Parametr |
ČSOB výpadek 2023 |
Délka výpadku |
Několik hodin |
Zasažené služby |
Internetové bankovnictví, mobilní aplikace, platební karty |
Dopad na klienty |
Nemožnost provádět platby a přístupu k účtům |
Způsob informování |
Sociální sítě a webové stránky banky |
Řešení problému |
Technická podpora ČSOB |
Představte si bankomat jako chytrý trezor, který je neustále ve spojení s bankou. Stejně jako když voláte kamarádovi, i bankomat potřebuje stabilní signál. Když se toto spojení přeruší, bankomat začne stávkovat - buď vám peníze nevydá vůbec, nebo vám na displeji ukáže tajemnou chybovou hlášku.
S platebními kartami je to podobné. Každé pípnutí u pokladny znamená rychlou komunikaci s bankou. Při výpadku systému můžete u pokladny zažít nepříjemné překvapení - terminál transakci odmítne. To přesně zažili klienti ČSOB, když najednou nemohli platit za nákup nebo vybrat peníze.
Zajímavé je, že některé bankomaty mají takzvaný záložní plán. I když je systém down, dokážou vydat alespoň nějakou hotovost. Je to jako když máte doma svíčky pro případ výpadku elektřiny - není to ideální, ale aspoň něco.
Co se vlastně děje, když banka zjistí problém? Okamžitě spouští krizový scénář. Nejdřív se snaží zprovoznit to nejdůležitější - výběry a platby v obchodech. Je to jako když hasíte požár - začnete tam, kde hoří nejvíc.
Pamatujete si ještě doby, kdy jsme všichni nosili u sebe hotovost? Možná je čas se k tomu částečně vrátit. Mít doma nějakou finanční rezervu není známka nedůvěry v banky, ale zdravý selský rozum. Výpadek ČSOB jasně ukázal, že spoléhat se pouze na elektronické platby může být risk.
Moderní bankomaty jsou jako malé pevnosti - plné bezpečnostních systémů a chytrých technologií. I když hlavní systém vypne, základní ochrana funguje dál. Je to podobné jako bezpečnostní systém v autě - i když vám dojde benzín, brzdy pořád fungují.
Doba trvání výpadku systémů
Představte si, že nemůžete zaplatit v obchodě, vybrat peníze z bankomatu nebo se podívat na stav svého účtu. Přesně to zažili klienti ČSOB během masivního výpadku bankovních systémů, který trval od čtvrtečního rána 14. března až do pátečního odpoledne 15. března 2024.
Celá ta patálie začala ve čtvrtek kolem šesté ráno. To si asi většina z nás teprve protírala oči a chystala se do práce. Jenže místo běžného ranního rituálu kontroly účtu čekalo klienty nemilé překvapení - nefungující internetové bankovnictví. A to byl teprve začátek.
Co následovalo, připomínalo spíš noční můru každého bankéře. Třicet dlouhých hodin tápání ve tmě. Nefungující platební karty, nedostupné mobilní aplikace, zoufalí podnikatelé, kteří nemohli přijímat platby. Asi si dokážete představit tu frustraci, když potřebujete nutně zaplatit účet nebo poslat peníze a prostě to nejde.
V pátek dopoledne, kolem desáté, konečně první záblesk naděje - některé karty začaly fungovat. Úplný návrat do normálu nastal až v pátek odpoledne. To už byl nejdelší výpadek v novodobé historii českého bankovnictví.
Banka sice slibuje nápravu a individuální kompenzace podle míry způsobených potíží, ale ruku na srdce - kolik nervů to stálo všechny ty lidi, kteří nemohli platit za nákupy, posílat peníze nebo prostě jen zkontrolovat stav účtu? Naštěstí aspoň data klientů zůstala v bezpečí a žádné peníze se neztratily.
Technické problémy jsou jako bouře - přijdou nečekaně, způsobí chaos, ale nakonec odejdou a my jsme silnější než předtím
Radovan Kovář
Reakce banky na vzniklou situaci
Když v ČSOB nastal ten nepříjemný výpadek, nezůstali jsme sedět s rukama v klíně. Hned jsme se všem klientům omluvili a ujistili je, že jejich peníze jsou v naprostém bezpečí. Náš tým makal na plný pecky, aby se všechno co nejrychleji vrátilo do normálu.
Jasně, že to bylo nepříjemné, ale snažili jsme se být s vámi v kontaktu na všech frontách - na sociálních sítích, webu, prostě všude. To nejdůležitější bylo ujistit každého, že o žádné peníze nepřijde a všechny platby se zpracují, jen co systémy najedou. Posílili jsme call centrum i pobočky, protože chápeme, že někdo potřeboval pomoct hned.
Víme, že vám to mohlo způsobit extra výdaje nebo nepříjemnosti. Proto jsme se rozhodli nabídnout férovou kompenzaci - odpustili jsme některé poplatky a přidali speciální bonusy. Není to jen o penězích, ale hlavně o důvěře, kterou v nás máte.
Aby se něco podobného už neopakovalo, pořádně jsme zabezpečili naše systémy. Máme teď speciální tým, který je připravený okamžitě zasáhnout, kdyby se něco podobného mělo opakovat. Na bezpečnosti vašich dat si dáváme extra záležet - ta nebyla ohrožena ani na vteřinu.
Připravili jsme podrobnou zprávu o tom, co se stalo a jak jsme to vyřešili. Všechno děláme proto, aby se podobná situace už nikdy neopakovala. Investujeme do nových technologií a vylepšení systémů, protože vaše spokojenost je pro nás na prvním místě.
Dopad na klienty a jejich transakce
Představte si běžné pondělní ráno. Chcete zaplatit za nákup, ale terminál hlásí chybu. Vytáhnete telefon, abyste zkontrolovali účet - nic. Takhle vypadal začátek dne pro tisíce klientů ČSOB, když došlo k masivnímu výpadku bankovních služeb.
Stála jsem u pokladny s plným košíkem a najednou jsem neměla jak zaplatit, vzpomíná paní Marie z Prahy. A nebyla sama. Lidé po celé republice nemohli vybírat z bankomatů, platit kartou ani posílat peníze. Pro běžného člověka nepříjemnost, pro podnikatele hotová noční můra.
Vezměte si třeba kavárnu na náměstí - kdo dnes platí hotově? Majitelé museli narychlo vylepit cedulky Pouze hotovost a doufat, že je zákazníci nepřestanou navštěvovat. Někteří přišli s kreativním řešením: Zapisovali jsme útraty na paragon a zákazníci platili druhý den, říká majitel květinářství z Brna.
Nejhorší to měli ti, co zrovna cestovali. Představte si, že sedíte v restauraci v Římě a najednou zjistíte, že nemůžete zaplatit. Nebo čekáte na check-out v hotelu a vaše karta nefunguje. Nepříjemné, co?
Ani doma to nebylo o moc lepší. Trvalé příkazy, splátky hypoték, pojistky - nic z toho neodešlo včas. Jasně, banka slíbila, že všechno proplatí a vyřeší, ale to nervózní čekání a nejistota? To už nikdo nevrátí.
Co bylo možná nejhorší? Ta bezmoc. Nemít přehled o svých penězích, nemoci zkontrolovat, kolik vám vlastně na účtu zbylo. A když už jste se konečně dovolali na infolinku? Vydržte prosím, jste v pořadí... A to pořadí? Nekončilo.
Tohle všechno nám ukázalo, jak moc jsme závislí na elektronickém bankovnictví. Však to znáte - kdy jste naposledy platili hotovostí? A teď si představte, že musíte jeden den fungovat úplně bez karty. Není to už tak jednoduché, že?
Alternativní možnosti bankovních služeb během výpadku
V případě výpadku služeb ČSOB máte pořád několik možností, jak si poradit s běžnými finančními záležitostmi. Bankomaty ČSOB většinou jedou dál i při výpadku - můžete vybírat peníze, kontrolovat zůstatek nebo na některých i vkládat hotovost.
Nakupovat můžete dál s platební kartou, i když systémy zrovna nefungují. Jen počítejte s tím, že platby se můžou trochu zpozdit nebo bude dočasně snížený limit. Šikovné je mít po ruce i nějakou hotovost, nebo třeba mobilní peněženku jako záložní plán.
Na pobočce vám vždycky někdo pomůže, i když systémy zlobí. Mají tam záložní řešení pro základní operace, ale připravte se na to, že si možná chvilku počkáte a některé služby nemusí být dostupné.
Když něco hoří, zavolejte na klientské centrum. Operátoři vám řeknou, co se děje, a můžou pomoct s akutními věcmi. Někdy zvládnou udělat i převody po telefonu, hlavně ty pravidelné nebo předem domluvené.
Je fajn mít doma nějakou hotovost bokem, člověk nikdy neví. Taky se hodí mít kartu od jiné banky, kdyby náhodou. Někteří klienti mají účty u více bank - pak je to jednodušší, když jedna zrovna nejede.
Pro podnikatele je důležité mít záložní plán. Třeba přejít dočasně na hotovost nebo mít v záloze jinou banku. Nikdy nevíte, kdy se to bude hodit.
I v dnešní digitální době je dobré vědět, jak fungují klasické způsoby placení. Sledujte sociální sítě a web banky - budete v obraze a rychleji zareagujete, když se něco semele.
Bezpečnostní opatření po obnovení systému
Po obnově systémů ČSOB musíme všichni zpozornět. Banka nasadila špičkové zabezpečení, aby se podobný kolaps už neopakoval. Víte, jak je to s vašimi platbami? Pojďme si projít, co je teď nejdůležitější.
Mrkněte hlavně na transakce z doby výpadku. Každá koruna se počítá, že? Jestli něco nesedí, nečekejte ani minutu - na nonstop lince jsou připravení specialisté, kteří vám pomůžou. Jasně, někdy to může být otrava čekat na spojení, ale teď posílili tým, takže to půjde rychleji.
Každá platba teď prochází důkladnějším sítem kontroly. Je to jako když letíte - taky musíte projít bezpečnostní kontrolou. Dočasně jsme snížili denní limity pro online platby. Možná to není úplně pohodlné, ale bezpečnost je na prvním místě.
Změňte si heslo do internetového bankovnictví. Je to jako když vyměníte zámek po ztrátě klíčů - jistota je jistota. Nemusíte to udělat hned, ale určitě to stojí za zvážení. Naši ajťáci mezitím makají na plné obrátky, systémy sledují jako ostříži 24/7.
Speciální péči věnujeme našim seniorům. Chápeme, že ne každý je kamarád s počítačem. Na pobočkách máme školené pracovníky, kteří všechno trpělivě vysvětlí. Žádný spěch, žádný stres - na všechno si uděláme čas.
V příštích týdnech projdeme každou transakci s mikroskopem. Budeme vás průběžně informovat o všem důležitém. A pamatujte - v dnešní době není paranoia přehnaná opatrnost, ale zdravý rozum. Společně to zvládneme.
Kompenzace klientům za způsobené potíže
ČSOB konečně přichází s pořádnou náplastí na ten otravný výpadek, který nám všem pěkně zavařil. Tři měsíce bez poplatků za účet - tak to už zní jako něco, co může trochu zahojit ty nervy, když jsme nemohli zaplatit ani kávu přes aplikaci, že?
Představte si situaci, kdy jste zrovna potřebovali poslat peníze za nájem a systém prostě nefungoval. Nepříjemné, co? Naštěstí banka slíbila, že pokud vám kvůli výpadku naběhlo nějaké penále, všechno to proplatí. Stačí jen doložit, co a jak.
Pro naše podnikatele, kterým to možná zkomplikovalo celý den v krámu, má ČSOB ještě šťavnatější nabídku. Nejen že nebudou platit za účet, ale následující půlrok si užijí i lepší podmínky třeba pro zahraniční platby nebo výměnu měn. To už se vyplatí, nemyslíte?
Nikdo nemusí běhat po pobočkách - stačí zvednout telefon nebo vyplnit formulář na webu. Jen nezapomeňte, že na požádání o extra náhradu máte tři měsíce od toho nešťastného dne.
ČSOB mezitím pořádně zainvestovala do svých systémů. Říkají si, že dvakrát do stejné řeky nešlápnou, a tak napumpovali prachy do lepšího zabezpečení a záložních systémů.
Pro uživatele ČSOB Smart je tu navíc bonus - dva měsíce si můžete užívat vyšší limity pro internetové platby zadarmo. Aspoň něco, když už jsme museli improvizovat s hotovostí, že?
Banka taky slibuje, že příště budeme lépe vědět, co se děje. Zavázali se k větší otevřenosti a pravidelnému informování o tom, jak na tom jejich systémy jsou. Tak snad už příště nebudeme stát před zamrzlou aplikací jak před zavřenými dveřmi.